Ačkoli moderní systémy CMS pro webové stránky a eshopy nabízí flexibilní přístup k technickému SEO jak na úrovni celého webu, tak na úrovni jednotlivých typových stránek (kategorie a podkategorie, detailů produktů, informační stránky apod.), vždy se setkáte s problémy, které vám brání implementovat prvky, které by vám pomohly s onsite SEO.
Existuje řada případů, kdy se thin content nebo obsah nízké kvality kvůli nemožnosti přidat noindex stává příčinou špatného hodnocení celého webu pro SEO. Příklady:
- Stránky s interním vyhledáváním
- Vybrané parametrické URL (podle okolností)
- Vybraný stránkovaný obsah (podle okolností)
- Obsah, který z technických důvodů musí být veden a zobrazen duplicitně
- Testovací část webu, která musí být vedena na ostrém webu
Ačkoli teoreticky může značka canonical pomoci s konsolidací signálů a indexace takových stránek, nemá to vždy požadovaný efekt. Podle mých zkušeností je nejlepší neindexovat duplicitní, téměř duplicitní a thin content (bez možnosti doplnění), aby se zvýšila obsahová kvalita webu a celkově také organická viditelnost v Googlu, Seznamu, Bingu,...
Případ implementace noindex přes GTM
Pro demonstraci, jak to funguje, použiji jako příklad web jednoho mého klienta, kde jsem to byl nucen řešit. Duplicita, kdy poměrně rozsáhlý obsah v českém jazyce se z technických důvodů objevoval v X dalších mutacích, byl zásadní SEO problém. V Google Search Console se většina takových stránek zobrazovala jako "Objeveno – momentálně neindexováno" nebo "Procházeno – momentálně neindexováno".
Při prohlížení zdrojového kódu můžete vidět index robots tag na svém obvyklém místě:
Jak přidat noindex skript pomocí Google Tag Manageru (GTM)
Tento článek předpokládá, že správce značek Google Tag Manager (GTM, Správce značek) je již zaveden na webu. Pokud ne, doporučuji jej založit a použít jej.
1) Tag robots lze přidat pomocí tagu "Vlastní HTML", který implementuje následující skript:
// Removes any existing meta robots tag
jQuery('meta[name="robots"]').remove();
// Create an empty meta element, called 'meta'
var meta = document.createElement('meta');
// Add a name attribute to the meta, with the value 'robots'
meta.name = 'robots';
// Add a content attribute to the meta element, with the value 'noindex, follow'
meta.content = 'noindex, follow';
// Insert this meta element into the head of the page, using jQuery
jQuery('head').append(meta);
Jak je vidět z komentů, tento skript odstraní stávající značku, vytvoří novou, přidá požadovanou direktivu a poté připojí tento skript do sekce meta vaší stránky:
Přidání triggerů ke spuštění značky s noindex
2) Poté nastavte triggery (Pravidla), které budou určovat, na kterých stránkách bude značka vyvolána. V tomto případě vyberete typ "Zobrazení stránky - Model DOM je připraven". Můžete také použít "Zobrazení stránky", ale já dávám přednost "DOM Ready", protože, zjednodušeně řečeno, někdy se určité triggery nespustí, pokud použijete funkci page view, jelikož stránka ještě nebyla zcela sestavena.
3) Další část je klíčová - musíte zadat podmínku(y) (v mém případě název kategorie dostupné v datalayeru), na kterých chcete, aby se značka zrealizovala. To provedete nastavením "Některé události Model DOM je připraven".
Po výběru nastavte podmínky, které odpovídají stránkám webu či eshopu, na kterých chcete, aby se tato funkce noindex v GTM zobrazovala. Samozřejmě se to může vztahovat i na vybrané URL adresy nebo celé adresáře webu.
Testování vašich značek a pravidel
Musíte samozřejmě otestovat své značky a pravidla, abyste se ujistili, že se spustí pouze na požadovaných stránkách. Chcete-li to provést, vstupte v GTM do režimu "Náhled". Svůj web pak můžete procházet na samostatné kartě, abyste viděli, které značky jsou a nejsou spuštěny.
Pokud jste to otestovali na různých stránkách webu a jste spokojeni s tím, že se značka spouští pouze na požadovaných stránkách, zveřejněte své změny.
Jak zkontrolovat, že tag funguje
Při prohlížení zdrojového kódu je důležité si uvědomit, že tuto změnu neuvidíte, pokud si jednoduše "zobrazíte zdrojový kód" v prohlížeči. Ve výchozím nastavení se zobrazí nezměněný kód. Abyste viděli své právě uskutečněné změny, pak musíte například použít nástroj DevTools, který vám umožní zobrazit plně spuštěný zdrojový kód:
Za nějaký čas bude vaše takto noindex označená stránky webu prohledána a deindexována. Chcete-li tento proces urychlit, můžete požádat o prohledání stránky prostřednictvím služby Google Search Console.
Je třeba také poznamenat, že tento postup funguje pouze u vyhledávačů, které vykreslují javascript a nejedná se o trvalou náhradu značky noindex. Ale u nás je Google již nejdůležitější vyhledávač a tam to funguje.
Provedl jsem test i v Bing Webmaster Tools a ten ukazuje, že takovou URL adresu může stále indexovat. Stejně jsem dopadl i v Seznamu.
Ověření správnosti implementace přímo v GSC
Aby byl další důkaz, že je implementace noindex v GTM správná a Google ji bude s největší pravděpodobností akceptovat, je možné provést kontrolu v GSC.
Nechte si zkontrolovat danou URL v ověřeném GSC pro daný web, kde jste implementaci prováděli. A koukněte na tu změnu ;-)
Chce to pouze několik dní a v GSC se potvrdí v sekci "Indexování stránek > Vyloučeno značkou noindex", že bylo noindex skrze GTM akceptováno.
Co dál?
To je vše. Přidávání značek prostřednictvím GTM je poměrně jednoduché. I když provizorně se v některých případech dá obejít řešení od vývojářů. Případně získat čas, než se dostanou k vlastní implementaci. Po implementaci samozřejmě toto provizorium okamžitě odstraňte.
Kdo jsem?
Jsem konzultant na volné noze se specializací optimalizace pro vyhledávače (SEO). Praxi se SEO mám již téměř 15 let. Spolupracoval jsem nebo stále spolupracuji se špičkami mezi weby a e-shopy. Ve volném čase jsem (od)dechový muzikant.
S čím se na mě můžete obrátit?
- Dlouhodobé řešení vašeho SEO
- Podpora vašich interních SEO týmů
- Komplexní a technické SEO analýzy
- Školení SEO a základů webové analytiky (GA4)
- Konzultace, mentoring a marketingové poradenství